tisdag 30 augusti 2011

Det är lika bra jag varnar er redan nu .. det här är ett inlägg med måååånga bilder .. ; )

I fredags tog vi hojen och åkte till Nynäshamn för att ta båten över till Gotland där vi skulle hälsa på vänner över helgen. Vi har drygt 15 mil till Nynäs från oss, så här  har vi stannat för en liten bensträckare .. =)

Sent på fredagkvällen var vi framme hos Anna & Micke, satt uppe till 3 på natten och pratade så det blev inte så mycket sömn .. hi hi. Men vid 10-tiden på lördagen vaknade vi till liv och packade picknick och begav oss iväg i deras Cheva Impala Cab -69:a. De tog oss med på vackra slingrande vägar längs med södra halvan av Gotland.

Här har vi stannat vid en mycket gammal gård som heter Kattlunds i Grötlingbo. Byggnadens äldsta delar är ända från 1200-talet.

Inne på gården fanns en liten butik med souvernirer och turist-saker, där köpte jag en burk Salmbärs sylt .. ett måste att ha till den Gotländska Saffranspannkakan. När vi kom ut från butiken visade Anna mig att det växte Salmbär längs väggen, så vi plockade några och smakade, lite syrliga men goda .. =)

Det blåste ganska friskt, speciell på östra sidan av ön.

Vi åkte över på västra sidan av ön och har här kommit fram ovanför Hoburg.

Härlig kust-vy .. =)

Dags för lite fika-paus med underbar utsikt..

Vi vandrade upp på kullen som låg vid vägen där vi fikade, utsikten var helt fantastisk, lite disigt men ändå vackert .. utsikten norröver ..

Micke stannade kvar nere vid bilen medan jag, Nicke och Anna klättrade upp för kullen.

Utsikten söderöver ..

Vi fortsatt uppåt ön längs med vackra vägar, ofta omgärdade av fantastiska stenmurarna.

Stackars Anna & Micke fick stanna stup i ett för att jag ville fotografera .. ha ha

Vi gjorde även ett besök på den stora Vindkraftparken i Näs

Vi fortsätter längs med västra kustsidan av ön .. här gick det en hel del får, och man kan ju inte åka till Gotland utan att fotografera några får .. =)

Vi stannar till på Ekstakusten, jag gillar verkligen det här väderbitna och karga landskapet.

Jag var ju tvungen att gå ut och känna på vattnet, det var riktigt skönt, synd man inte hade bikini med sig .. =)

Vidare längs med Ekstakusten, där stod den här söta lilla väderkvarnen .. =)

Efter en lång och underbar rundtur på ön så landade vi hemma hos Anna & Micke igen, vi lagade middag .. jättegod plankstek .. senare på kvällen fick Anna för sig att jag behövde ett avslappnade bubbelbad eftersom vi inte har något badkar .. =) Jag hade ingen talan utan hon gick ner och gjorde iordning ett varmt bubbelbad och tände en massa ljus, sen fick jag välja ut musik på Spotify och ta mitt glas med vin och krypa ner i badet .. åh va skönt jag hade det där .. =)
Inte nog med det .. när jag badat klart och kom upp så gav Anna mig massage .. snacka om att bli bortskämd .. =)

På söndagen tog vi en tur till Visby, här har vi stannat till vid Snäck camping där vi tog en promenad längs kusten.

Hittade en bäck som rinner ut i havet ..

Vi gick över den här bron och jag var ju bara tvungen att klättra ner och fota det lilla vattenfallet .. =)

Så tog vi oss innanför Ringmuren och tittade på alla gulliga hus och ruiner och muren .. =)

S:t Lars ruin ..

Vi stannade till vid Glassmagasinet för lite glass, det var lite svårt att bestämma vilka smaker man ville he .. de hade nämligen bara 140 olika smaker .. ha ha

Sen åkte vi till Galgberget .. Galgen är den enda ännu stående medeltida galgen i Skandinavien och ska vara byggd redan på 1200-talet. Arkeologiska utgrävningar har visat att flera av de människor som miste livet här, också begravder i och runt galgen. Avrättningsplatsen använder ända fram till 1845.

Efter lite mat hos Anna & Micke igen så var det dags att packa väskorna och bege sig till båten för hemfärd. Väl ombord på båten visade det sig att båten blev försenad av någon anledning så vi gick där och väntade och väntade .. så jag fotade en massa från båten .. =)

En fördel med båtförseningen var att vi fick se en vacker solnedgång .. =)

Visby i kvälls solens sken ..

Så avgick äntligen båten, en timme för senat, men men. Det blåste ganska friskt men gungade som tur var inte .. jag blir väldigt lätt sjösjuk men klarade mig hela resan hem .. =)

Vi lämnar ett vackert Visby bakom oss och tackar Anna & Micke för en helt underbar helg... =)

Idag är ingen vanlig dag, för idag är det Clara´s 1-års dag!!!
Kan inte fatta att hon redan är ett år, tiden går ju så fort. Så idag har jag varit på 1-års kalas .. =)
Här sitter Clara och öppnar paketen jag hade med mig och så här glad blev hon när hon fick fram det gosiga fåret vi köpt till henne på Gotland .. =)

Med lite hjälp så tog hon sig in i de övriga paketen .. =)

Hon fick lite böcker av oss och fåret, men fåret var favvo direkt, det skulle gosas med i ansiktet en bra stund .. hi hi.

Och så var det då premiär för Clara att äta tårta .. Det var absolut inget fel på tårtan, den var jättegod, men Clara åt bara lite sen ville hon inte ha mer .. =)

Har inte hunnit med att läsa hos er andra på ett tag men ska försöka hinna det i morron .. =)

Må så gott!
Kram Patricia

Dubbelörn sa...

vilka härliga bilder! Bästa turistinfon om Gotland ;).

Kram

Photo by Maria sa...

Gotland är så vackert och det har du fångat perfekt.. Måste dit ett år och njuta av den ön..

Grattis till Clara!!! Tänk vad snabbt det går, känns som du nyss skrev om att du skulle bli farmor..

Ha nu en fin dag..

Kram Mia

Nina sa...

Vilka fina bilder! Gotland är vackert! Tyvärr gillar inte Göran Gotland, men han har inte sett det vackra där, så han tänker bara på Visby och smockat med turister. Sen är väl båtturen ganska dyr.. Fint är det hursomhelst!

Håller med dig! När du skrev på fb att du skulle på 1-årskalas så tänkte jag "Jösses! Redan!" Go är hon iaf <3

Kramar om!
Nina

Gunillasljusglimtar sa...

Oj vilken bildkavalkad,underbara bilder...Känner igen det där...Stanna bilen måste fota...Hahaha.Åh vikken kompis som gjorde iordning bad o gav massage.helt underbart...Grattis lilla Clara Kramis från mej Gunilla

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var som och komma till Gotland för en liten stund, jag har aldrig varit där. Ni hade en jättemysig resa med goda vänner. Och grattis i efterskott till lilla Clara. Jodå jag använder det mesta jag har, märker jag att det blir hyllvärmare säljer jag det. Har ofta loppis på jobbet, superbra faktiskt!
Ha det gott
Kramar
AnnaMaria

Uttan sa...

Å vad man längtar dit när man ser de fina bilderna. Det är nått visst med Gotland i alla fall. Bubbelbad såååå mysigt vad gulligt av Henne längtar faktiskt efter badkar så här på hösten å med bubbel......
Sjösjuk blir jag lätt så man vill inte att gungar.
Clara 1 År jisses vad tiden går.

Trevlig Helg! Kramar!

Lilla Rummet sa...

Vilken härlig resa ni gjort och Gotland som är så fin.
Såå vackert vattenfall och solnedgången....så vackra bilder du tagit.
Ha en härlig helg.
Kram Britt

Hej Patricia!
Å vilken härlig blogg med en massa underbara bilder i!!!! :)
Jag älskar Gotland och har spenderat mycket tid där när jag var yngre.
På cykelsemester bl.a så jag känner nog till varenda liten avkrok på ön! :)

Vi har pratat om att ta husbilen och dra över nästa sommar och så kommer det nog att bli. Känner mig ännu mer peppad nu. :)

Har kikat runt lite och det var jättekul att läsa lite om er och vad ni gjort i sommar. Lilla Clara växer och frodas också ser jag. :)
Kul att se alla bilder på dig också!

Ska passa på att tacka för dina besök och kommentarer hos mig också. Trots stiltjen är det kul att du kikat in.
Själv har jag varit jättedålig på att kolla runt...

Jag mår bara bra och trivs med livet här uppe i hälsingeskogarna. :) Vi har fullt upp med alla våra intressen...fiske, foto, stugan, plocka bär och svamp och dra iväg då och då med husbilen så det har inte blivit så mycket tid framför datorn. Är lite på facebook då och då. Det är allt just nu.

Tyvärr kraschade min externa hårddisk för några veckor sen där jag hade alla mina bilder. Hade lagt dom på en sån för vara säker ifall datorn skulle pajja. :/ Jättetråkigt att förlora 10-tusentals bilder med halva sitt liv på. Men men ....det är bara att börja om från början.

Gick i bloggtankar innan det hände....att jag skulle skulle börja igen och köra nån sorts
"vad jag gjort sen sist" blogg men det sket sig. :( Så nu har jag kommit av mig igen. :) Men när höststormarna viner så brukar det falla sig naturligt att det börjar klia i fingrarna igen. ;)

Ha det så bra nu...Önskar dig ett en skön höst.