lördag 16 juli 2011

Recept...


På söta Gunilla´s begäran kommer här receptet på "mina" tekakor .. =)



5 dl havregryn
2 dl havrekli
1 liter mjölk el vatten

Lägg gryn o kli i blöt någon timma, eller över natten så det blir mjukt o kladdigt.

2 pkt jäst
200 g smält smör eller 2 dl rapsolja
2 tsk salt
1 dl socker eller sirap
Vetemjöl

Smula jästen i bunke, smält smöret o låt bli 37 grader (eller värm oljan till 37 grader) och häll över jästen och låt den lösa upp.
Tillsätt grynkladdet, salt och socker och knåda sen in mjöl till lagom konsistens, degen ska vara lite lös när den jäser, man vill ju inte ha torra tekakor .. ; )
Låt jäsa 30 minuter, ta sen upp degen på bänken o dela upp i 2-3 delar. Kavla ut en del i taget och ta ut mått på ca 10 cm i diameter (ett stort glas eller annat brukar vara lagom).
Jäs tekakorna under duk på plåt i ca 30 min, grädda dem sen i 225 grader i ca 10 minuter.

Lycka till!
Kram Patricia

4 kommentarer:

Gunillasljusglimtar sa...

Åh tack goaste Patricia! Visst är det det receptet...Nu är det nostalgi på hög nivå för mej.Bakade dom JÄMT till min lilla familj som var då på 80 talet...Ska absolut baka dom igen..T-a-c-k gumman ♥

Anna sa...

De ser ju supergoda ut!!! Måste klart testa att baka dem. Får passa på när det snart är semester ;)

Anna sa...

Nu har jag bakat dem, åh vad goda! En ny favorit här hemma! Jag har länkat till receptet från min blogg, hoppas att det är ok?

hemma hos lilla mej sa...

Tack snälla nu ska vi baka Hanna och jag.Kram Rita ♥