tisdag 2 juni 2009

Mystiskt broderi och regnvåta blommor...


Då var det slut på det fina vädret för den här gången...

Nu är jag LEDIG från jobbet tis-ons-tor men jobbar sen hela helgen. Men det är ju alltid skönt med några lediga dagar.

Var väldigt TRÖTT i morse, sover dåligt igen och har varit hemma och tagit det lugnt hela dagen.

Efter lunch kom min GOA SVÄGERSKA Anne hit, och tog en titta på REA´n i min butik. Sen satt vi och fikade och började drömma om ett gemensamt FRAMTIDSPROJEKT...vi har en dröm om att starta något eget tillsammans...tänker inte säga mer än så, men vi är fulla av förväntan och jag hoppas vi kommer till skott med våra drömmar... =)

På eftermiddagen plockade jag bland lite dukar och hittade då detta broderade tygstycke. Jag kan inte minnas vart jag fått det i från, men det är väldigt fint BRODERI på vit lakansväv MEN det som jag inte förstår det är att den har en bred fåll på 3 sidor med broderi längs med hela sidorna, FÖRUTOM på 4:e långsidan...där är inget broder och bara den vanliga "stadkanten" utan fåll. Varför?...någon som vet?...vad kan det vara gjort för? Jag tar tacksamt emot spekulationer för jag förstår inte vad man ska använda detta till men tycker det är så vackert och jag vill inte bara sy om det till något utan vidare... =)
Klicka gärna på bilderna för full storlek av bilden...





Här har jag lagt ut den på golvet och det är i överkanten det saknas broderi och fåll...varför?



Här har regnat till och från hela dagen och när jag skulle gå ut och ta lite friskluft medan Rozzi kissade på gården så tog jag med kameran för att se om det gick att få några fina bilder efter dagens regn, och se det gick det ju. Nu blommar dessa vackra BLOMMOR som jag inte kommer ihåg vad de heter...är det Iris eller Gladiolus eller vad heter de? Vackra är de i alla fall!







Och vackra AKLEJA med några regndroppar...


RHODODENDRON har med börjat slå ut...så vackra blommor och en liten humla lyckades jag med fånga i bilden... =)


Inte fullt utslagen...mellan knopp och blom...

Och vackra PLYMSPIREAN är snart "manshög"


Söta HÄNGLOBELIA på nära håll...


Och söta SPANSK MARGUERIT i blom...


Avslutningsvis måste jag ju visa vår nya familjemedlem...en ÄNGEL som jag beställt från
Ebbas änglar... hon är sååå charmig...med sin badrock och handduk... =)
Hoppas ni alla haft en bra dag...


6 kommentarer:

hemma hos lilla mej sa...

Vad skönt för dej vara ledig.Vad kul att svägerskan och du kan drömma och fantisera.Man måste det.Gör jag ofta.Kan det vara ett litet kuddfodral jag vet inte.Vilka underbara blommor du har helt rätt gladiolius.Vackra bilder.Vilken gullig ängel.Ha en mysig kväll vännen kramiz ~~~~RITA~~~~.

Uttan sa...

Hej!
Ja hoppas du får njuta av ledigheten och att vi kan få lite värme tillbaka!
Broderiet el,duken.Jag tycker det ser ut att vara en avklippt löpare.Kanske den andra delen av duken har farit i olycka med fläckar eller brännts sönder.Fålla du den och använd den som en vanlig duk iallfall den kan ju liggga tex mot en vägg den kanten som är olik...
Så fina bilder du tagit på blommor...
Jag har tittat på en ängel som jag vill beställa hos ebbas änglar de är ju så fantastiska!
Ha det gott!
Kramar!

Uttan sa...

Du får ha den till en fin scharlett på huvudet i midsommar när du sitter ute i paviljongen frampå småtimmarna..."hi,hi";)
Kramar!

Lotta Th sa...

Hej :-)
Här ramlade jag in av en slump och fick se din fina blogg :-)
Du jag gissar också på att det kan vara ena sidan av ett örngott, tror du inte det?
Nu ska jag läsa vidare här :-)
Kram/ Lotta

Anonym sa...

Hej!
Jag tror det är en så kallad serveringsduk..
Såg en sådan på en loppis för ett tag sedan.
Man lägger liksom den ofållade sidan in mot väggen.. Fniss, hoppas att du förstår min luddiga förklaring.
Kram

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Hej Patricia!
Din fina duk ser ut som en skänkduk... Den sidan som inte är broderad ska alltså vara inåt väggen, och där ser man ju iaf inte broderiet... man lade inte ner jobb på det som inte skulle synas!
Jag hade också en sådan skänkduk, men den sydde jag om till en gardin, till ett litet fönster på vår toa... så då kom den äntligen till användning!
Kram
Marie