lördag 5 september 2009

Mer EP-anfall...och Bull-bak..


I går kväll när älsklingen kom hem från jobbet så tyckte han vi skulle gå ner på Kinarestaurangen och äta, något vi aldrig gör, vi köper alltid hem mat och äter hemma av någon anledning, men nu hade han fått för sig att vi skulle äta där.


Jag kände mig lite tveksam att lämna Rozzi hemma eftersom hon hade haft 2 anfall dagen innan, men vi pratade om att hon sällan får anfall flera dagar i rad och så åkte vi iväg.
Vi åt och åkte hem på engång, det var jättemysigt att sitta sådär på tuman-hand som vi inte gör annars, sitta och småprata och äta i lugn och ro...och maten var jättegod som vanligt och vi var båda riktigt proppmätta när vi åkte hem.

När vi kommer hem möter Rozzi oss i dörren som vanligt men jag såg på engång att något inte var som det skulle, hon var inte lika hysteriskt glad som hon annars är...men bara de första sekunderna, sen började hon hoppa och dansa runt oss.
Jag kände runt hennes mun och hon var dyngsur av dräggel så jag förstod på en gång att hon haft ett anfall =(

Jag gick in i sovrummet och vid min stol i hörnet av rummet, där jag lägger mina kläder, där fanns tydliga dräggel-spår och hon hade flyttat runt på lite möbler som hon gör när hon har sina anfall om man inte håller i henne.

Fy sjutton va vi fick dåligt samvete...jag skulle ha följt min instinkt att äta hemma ... men gjort är gjort och hon var lika glad som vanligt när vi kom hem och inget var förstört och jag hoppas att hon inte var orolig när hon vaknade ur anfallet och inte vi var hemma hos henne som vi brukar vara.

Jag brukar fundera ibland, om hon får anfall när vi inte är hemma. Hon är så lite ensam hemma men ibland blir det ju någon timme eller ett par. Men jag har aldrig sett spår efter att hon ska ha haft anfall så jag hoppas och tror att hon inte haft det när hon varit ensam.


Jag hade svårt att somna på natten men slumrade väl in någon gång efter 2...men vaknar strax före 5 av att Rozzi får ett till EP-anfall. Anfallet var ganska långdraget, jag satt uppe med henne tills det var över, sen gick jag ut med henne så hon fick kissa och så försökte jag få henne att komma ner i varv igen så vi kunde gå och lägga oss igen, men hon vandrade runt en bra stund innan hon kom till ro och somnade om.

Så i morse när jag vaknade var jag trött som en zoombie...men Rozzi var hungrig och ville upp så vid 9:30 klev vi upp och åt frukost.

Senare på f.m. åkte vi iväg och köpte några höstblommor att plantera utanför våra entré-dörrar. Det blev 2 jättestora Boll-kryss och sen sån där Silverranka eller vad de heter som är så fina och så blev det en ny Plättar i luften till inne. Jag har inte planterat än så därför inga bilder... kommer i morron.. =)

Sen åkte vi en sväng längs hamnen och jag visade älsklingen var han kan fiska här hemma i Kungsör, vi bor ju knappt 2 km från vattnet men det har aldrig blivit av att han fiskat här hemma, men nu vet han vart han kan åka ner o fiska om han får lust.

In och handla lite gott till kvällen innan vi åktehem.. Det blev Cheeseballs, Dillchips och Cola...som vi ska ha när vi tittar på "Män som hatar kvinnor" senare i kväll.

På e.m. satte jag en bulldeg...


"lillgrabben" Alex fyller ju 18 på tisdag så det är dags att börja baka nu så jag hinner få ihop några sorter till tisdag. Han har förutom bullar önskat att jag bakar Silviarutor, såna som jag bjöd mina gamla arbetskamrater på förra veckan när jag slutade mitt jobb...så det blir att baka sån i morron..och kanske någon sorts kakor. Sen blir det tårt-bak på tisdag.

Så, här är ett litet smakprov på de nygräddade jättegoda kanelbullarna... =)


Nu bantar halva släkten..de kör någon "Fett-diet" så det kommer inte att gå åt så mycket kaffebröd för de får inte äta kolhydrater... Så de får skylla sig själva...och vi andra som inte bantar får moffa bäst vi vill... ha ha ha.

Snart dax att plocka fram vårt "Lördags-mys" och ropa upp älsklingen så vi får starta filmen innan det blir föööör sent, för i kväll lär jag nog vilja lägga mig skapligt...känner mig ganska sliten. Men förkylningen känns tack o lov lite bättre så jag hoppas den snart är borta helt... =)


Hoppas ni andra haft en bra lördag!
Kram Patricia

7 kommentarer:

Nina sa...

Ja, lilla Rozzi-gumman! Men jag tycker ändå att det var bra att ni fick en mysig stund på restaurangen! Det var ni värda! Ni kan ju inte sitta hemma jämt! Skönt att hon inte verkade mer orolig än annars iaf, och att hon inte gjorde illa sig på nåt under anfallet.

Önskar er en skön kväll med film och mys! Har inte sett den men hört att den är otäck.

Tack så jättemycket för dina gulliga ord till mig idag, både i bloggen och på fb. Jag behövde det :)
Kramar om dig!

Uttan sa...

Nej stackars Rozzi blir det värre och oftare?
Ni får ju hela tiden vara oroliga.
Filmen är bra så ni har haft en riktig myskväll.
Vi tittade på Göta Kanal 2 vi har sett den förut men jag tycker inte den är lika bra som den första.
Här blev det inte någe lördagsmys m chips det blev en Cambridge soppa men å så sugen jag är på nått sött och gärna lite chips.
Men nu måste vi hålla igen vi har gått upp rejält i vikt i sommar.
Och jag kan ju inte motionera men inte är det kul inte :(
Ha en fortsatt trevlig kväll!
Kramar!

Hemmet Är Min Borg sa...

stackars lilla Rozzi som får dem där anfallen,måste vara jättejobbigt för henne, ni hade ju en fin trevlig stund på kinarestaurangen ändå ,och dem där bullarna du har gjort ser väldigt mumsiga ut
må så gott
kramis

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Stackars Rozzi och stackars er. Förstår att du är orolig jämt. Hon ser så go ut där hon ligger. Det var skönt med myskväll igår, och den filmen är bra, och otäck. Så duktig du är och bakar, jättegott. Den dan skulle jag inte banta, om jag skulle till dig.
Ha en bra söndag
Goa kramen till dig
AnnaMaria

Anonym sa...

Usch vad obehagligt när ens små älskingar blir sjuka och när dom blir det när dom är ensamma ja då måste kännas väligt hemskt, tur att hon mår bättre nu.
Du / ni verkar ha haft en skön helg.

Kram Pernilla

färg o form sa...

Det är allt synd om lilla vovven!!Hoppas att det kan få vara lite lugnt några dagar. Dina dagar är fylld av händelser kan jag läsa. Hoppas att du får en bra dag
Kram Hanna

Uttan sa...

Hoppas allt är bra!
Kramar!