måndag 13 juli 2009

Fåglar och handarbete...


Jaha, då var det måndag, och första riktiga semesterdagen... =)
Vi har inte gjort några semesterplaner alls utan tar en dag i taget och anpassar oss efter väder, hur jag mår och vad vi får lust till att göra...det är semester tycker jag.
Jag har aldrig förstått folk som planerar sin semester i detalj i förväg, bokar stugor och resor, släktbesök, flänger hit och dit o.s.v. och sen är de helt slut när semestern är över... ha ha...nej det är inget för mig... =)

Så idag började jag med att gå ut i trädgården och ta en rosknopp och några lavendelkvistar för att dekorera det lilla silverfatet jag köpte för 5:- i går på loppis-turnén...för de stenar jag dekorerat med i går kändes inte bra.


Sen bestämde vi oss för att idag fick det bli stora Bur-städar-dagen...
Sagt och gjort, så började vi med Nymfkakaduornas Voljär...öppnade dörrarna för att de skulle få ta en flygtur och började städa... Här sitter hela familjen samlad och de tittar nyfiket på husse som städar bur-botten och prasslar med tidningspapper och har sig... =)


Efter en stund kom de ut en och en ur buren och flög runt några varv...här har mamma Majsan landat i köket...och där hängde jag ju mobilen med måsar jag med köpte i går på loppis-rundan...för jag ville inte den skulle trassla ihop sig...men där ska den ju inte hänga...får se vart de fåglarna landar.

Sen var det dags för lilla Voljären med Zebrafinkar... Och där fanns en unge som just lämnat boet, den är väl 3-4 veckor gammal och den gosade jag med i soffan medan husse städade buren...visst är hon söt den lilla tösen... Jag fotade henne när hon satt i min hand men de blev inge bra så det får duga med den här bilden när hon satt i soffan...

Och här är övriga fink-familjen...


Fler finkar...


Men...en "katt bland hermelinerna"!!!...Nej det är en Gouldsamadin bland Zebrafinkarna... =)
Herr Samadin blev änka för någon vecka sen, då hans fru en morron låg död i buren, varför vet vi inte då hon verkat fullt frisk hela tiden innan...men sånt är livet. Så idag fick han flytta in hos finkarna och han trivs så bra med dem, han klämde sig in i flocken direkt och satte sig och mysa... Han är så otroligt vacker!!!

Och här har ni hela vår Fågelhörna.... Nystädad och fin... =)


Sen slog jag en spik i väggen och hängde upp keramik-vägg-prydnaden jag med köpte på loppis i går...


Senare på e.m. fick jag för mig att jag skulle sätta mig och virka av garnet jag köpte i går...men jag har inte virkat på säkert 15 år och funderade var jag hade mina virk-saker... Nere i källaren visste jag att de var, så ner och leta, och jodå, där stod en kartong som det stod "Virkning" på. Och se vad jag hittade...en massa garner...och påbörjade projekt...


Och i lådan låg även dessa påbörjade men icke slutförda alster... det virkade är ett överkast jag började med på 80-talet som nog snart skulle kunna räcka till en enkelsäng... =)
Sen en nästan färdig duk i Näversöm...och 2 broderier... ha ha...hade helt glömt bort detta... =)

Men inte hittade jag mina virknålar...suck!...de ligger väl på nåt annat bra ställe, så det blev inget virka idag.

På kvällen åkte vi ut till brors stuga och tog en fika och tog med oss husvagnen hem, den ska städas ur och förberedas inför någon semestertripp...längtar ut med vagnen, det är avkoppling...ut i skogen vid någon fiskesjö...nu längtar jag iväg... =)

Hoppas ni alla haft en bra dag!

4 kommentarer:

hemma hos lilla mej sa...

Jag häller med dej att semester är att ta en dag i taget.Vad fin ditt fat blev med rosen och en kvist lavendel.Vad mysiga fåglar du har.Ja ha så kan det vara massa garn men ingen virknål.Ha en mysig tisdag vännen kramizar ~~~~RITA~~~~.

Mina Gouldsamadiner sa...

Härliga bilder på pippisarna...har oxå haft zebrafinkar och ungar på dom...mysigt det lät att gosa med bebbepippin...tog oxå en storrengöring av voljären häromdagen...tar ju ett par timmar...behändigt att kunna släppa ut pippisarna när du ska städa...jag får ju istället försöka fånga in dom här pyttesmå...snabba liven först...nej jag förstår inte heller hur folk orkar flänga hit och dit på sina semestrar...det bästa är väl bara att ta dagen som den kommer och bara vara...är ju så himla skönt...gotta dig riktigt nu på ledigheten...kramiz...

Uttan sa...

Så fint fåglarna har det.Kul med så mycket vackra pippin.Har haft undulater förut men det är många år sedan nu.
Ja på började projekt finns även i mina gömmor och även fulla bänken i syhörnan just nu.
Vi tar också en tag itaget.Mannen jobbar ju hela sommarn men vi försöker hitta på något de dagar han är ledig.
Planera det gör jag bara med läkartider,frissan o,dyl.
Ha nu en bra ny semsterdag!
Kramar!

Photo by Maria sa...

Håller fullständigt med dig om planering på semestern.. Vissa saker måste man ju kanske planera för att tex få en stuga men annars tycker jag att ta dagen som den kommer och njut av livet, stressa inte runt.. Det enda vi har planerat är Sthlms resan i tre dagar sen är min semester helt efter väder och vind och vad man orkar med :-D

Ha det gott och hoppas ni kommer ut med vagnen snart..

Kram
Mia